Przekaż 1% podatku

Aktualności

01-03-2019
Informacje o ogłoszeniu Termin składania ofert do dnia 30-11-2018 Numer ogłoszenia 8024 Status
 
01-03-2019
Informacje o ogłoszeniu Termin składania ofert do dnia 30-11-2018 Numer ogłoszenia 8032 Status
 
10-09-2018
Informacje o ogłoszeniu Termin składania ofert do dnia 30-11-2018 Numer ogłoszenia 8024 Status
 

word_bezpieczne_ferie_2015_12022015_banerek

Baner_internetowy_malarstwo_polskie1



Newsletter

Jeżeli chcą Państwo otrzymywać wiadomości
o aktualnościach i wydarzeniach, prosimy o zapisanie się do naszego newslettera

Dobre rady na podróż

17-08-2010

Wakacje zbliżają się ku końcowi i czekają nas powroty z wypoczynku. Poniżej przedstawiamy kilka rad przydatnych podczas podróży autem.

Śmiertelne pociski

Skrytki w samochodach służą do przewożenia podręcznych rzeczy. Dlaczego więc tyle przedmiotów przewozimy luzem, zupełnie nie zdając sobie sprawy, że w chwili hamowania mogą być dla nas zabójcze?

Przy nagłym hamowaniu niezabezpieczone przedmioty nabierają pędu, który może z nich uczynić śmiertelne pociski. Jeśli jadąc z prędkością 50 km/h zderzymy się z nieruchomą przeszkodą, telefon komórkowy może uderzyć w nas z siłą równą 6-kilogramowemu odważnikowi. A ile w tej samej sytuacji waży litrowa butelka z wodą mineralną? Okazuje się, że aż 60 kg. Przy 90 km/h jej waga wzrośnie do 202 kg!

Przed wyruszeniem w trasę sprawdź, czy w samochodzie nie ma drobnych przedmiotów położonych gdzieś luzem. Szczególnie niebezpieczne jest przewożenie ich na półce przy tylnej szybie. Usuń stamtąd książki, gazety, maskotki czy apteczkę. Zabezpiecz też zabawki, które w podróż zabierają ze sobą dzieci. Niegabarytowe przedmioty zawsze pakuj do bagażnika, a jeśli masz samochód kombi bez kratki dzielącej część pasażerską od towarowej, unieruchom pasami wszystkie bagaże. Drobnych przedmiotów nie przewoź pod siedzeniem kierowcy, bo w czasie jazdy mogą się wysunąć i zablokować pedały.

Przed pędem zabezpiecz nie tylko przedmioty, ale również siebie i pasażerów. Mężczyzna ważący 90 kg jadąc bez zapiętych pasów samochodem z prędkością 50 km/h przy zderzeniu z nieruchomą przeszkodą uderzy w przednią szybę z taką samą siłą jak betonowa płyta o wadze 3,5 tony!

 

Kiedy pasy nie chronią?

Napinacze pasów, aktywne zagłówki i poduszki powietrzne zapewniają optymalną ochronę tylko wtedy, gdy siedzisz w fotelu w prawidłowy sposób.

Jeśli w chwili zderzenia noga kierowcy będzie prawidłowo ugięta, skończy się na złamaniu w jednym miejscu. Jeśli zaś będzie wyprostowana – może dojść do złamania w kilku miejscach i naruszenia stawu biodrowego. Podobnych różnic można wskazać wiele. Dlatego przed włączeniem silnika warto sprawdzić, czy nasza pozycja jest prawidłowa.

Kierowca powinien siedzieć na tyle nisko, by jego nogi nie przylegały do kierownicy. Wielu trudno to zrozumieć – aż 90 proc. kierujących przyznaje, że zdarza im się prowadzić auto kolanami! Odległość fotela od kierownicy powinna być ustawiana przy wciśniętym pedale sprzęgła. To bowiem najodleglejszy punkt, do którego sięgnąć musi stopa kierowcy. Cała stopa, bo sprzęgła nie należy wciskać tylko czubkiem buta! W czasie używania tego pedału noga powinna być lekko ugięta w kolanie. Jeśli podczas puszczania sprzęgła udo zahacza o kierownicę, fotel należy odsunąć do tyłu.
Oparcie fotela powinno być ustawione niemal pionowo; tak, by łopatki przylegały do niego nawet wówczas, gdy kierowca zbliży swój nadgarstek do szczytu kierownicy. Niewygodnie? Paradoksalnie takie ustawienie fotela przy długich podróżach sprzyja koncentracji i chroni przed bólami kręgosłupa. Nie należy też wyginać zagłówka, bo wbrew powszechnej opinii nie służy on komfortowi jazdy, ale wyłącznie bezpieczeństwu. W czasie podróży powinien przylegać do potylicy.

Ręce na kierownicy powinny być zawsze ułożone w pozycji "za piętnaście trzecia". Inny sposób kierowania jest nieprawidłowy, bo nie zapewnia bezpieczeństwa. Poza manewrem zmiany biegów, kierownicę trzeba trzymać dwoma rękami. Niebezpieczne są sytuacje, gdy kierowca w czasie jazdy zmienia ustawiania klimatyzacji, pije czy wkłada płytę do odtwarzacza. Prowadząc samochód jedną ręką nie wykonamy bowiem szybkiego manewru wymijania, gdy na jezdni niespodziewanie pojawi się przeszkoda, a podczas nagłego hamowania nasz samochód zjedzie na drugi pas ruchu lub pobocze. Tymczasem aż 70 proc. kierowcom zdarzyło się puścić kierownicę zupełnie i poprosić pasażera o jej przytrzymanie!

Prawidłową pozycję stabilizuje pas bezpieczeństwa, który powinien mocno przylegać do biodrowej części ciała. Należy zadbać, by na całej długości był on wyprostowany. W innym wypadku nie tylko nie zadziała prawidłowo, ale może nawet wyrządzić krzywdę.

Poślizg latem

Jeśli myślałeś, że poślizg latem możliwy jest tylko w czasie deszczu, myliłeś się. Na rozgrzanym asfalcie samochód może zachowywać się jak na lodzie!

Rozgrzany asfalt może spowodować dwa rodzaje poślizgu. W pierwszym przyczepność tracą przednie koła – powstaje zjawisko podsterowności, którego opanowanie wymaga natychmiastowego zdjęcia nogi z gazu, zmniejszenia zakresy skrętu kierownicy i delikatnego jego powtórzenia. Kiedy natomiast kontakt z asfaltem stracą tylne koła i powstanie nadsterowność, kierowca powinien nacisnąć sprzęgło, by równomiernie dociążyć wszystkie koła, i szybko skręcić kierownicą, by wrócić na właściwy tor jazdy. Najskuteczniej jednak unikać poślizgów w ogóle, a do tego wystarczy nie przekraczać dozwolonej prędkości!

W upały trzeba też pamiętać o ograniczonych zdolnościach psychofizycznych kierowcy. Gorące powietrze szybko męczy i niekorzystnie wpływa na koncentrację. Dlatego w czasie długich letnich podróży warto robić częstsze niż zwykle postoje i dużo pić. Nie należy przesadzać z klimatyzacją! Duża różnica temperatur między ochładzanym wnętrzem samochodu a upałem na zewnątrz powoduje szok termiczny, który obniża odporność organizmu. Wtedy łatwo złapać przeziębienie, które może zepsuć cały urlop. Optymalna temperatura w pojeździe w czasie lata to 20-24 stopnie C. Jeśli na dworze jest ponad 30 stopni, warto dla własnego bezpieczeństwa podnieść temperaturę w aucie o 1-2 stopnie C.

Wnętrze samochodu nagrzewa się bardzo szybko. Gdy na dworze temperatura wynosi 24 stopnie C, to wystarczy niecałe 10 minut, by w aucie zrobiło się 38 stopni C. Dlatego pod żadnym pozorem nie wolno zostawiać wewnątrz bez opieki dzieci i zwierząt!

źródło: http://weekendbezofiar.pl

 

 
wstecz Podziel się linkiem


Nasza strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.

Zamknij

Darmowy Program PIT dostarcza Instytut Wsparcia Organizacji Pozarzadowych w ramach projektu PITax.pl dla OPP.

© Copyright 2009-2019 Agencja Reklamowa Remedia, Wszelkie prawa zastrzeżone. Projekt i wykonanie: Agencja Reklamowa Remedia